-
Hva kan man bruke microtrenching til?Microtrenching kan brukes til mye. Oftest er det brukt til å fremføre kabler og rør i forbindelse med fiberutbygging, gjennom å sage ned stamkabler, transportstrekker men også fullverdige FTTH prosjekter. Microtrenching kan også benyttes for å legge ned rør og kabler til elbilladere, gatelys, varmekabler, sensorkabler og i enkelte tilfeller strøm.
-
Hvor leverer dere tjenester?Som leverandør av mictortrenching og fuging har vi ambisjon om å levere til oppdragsgivere i hele Norge, vi arbeider med å bli et fleksibelt og reaktivt selskap som kan møte kunden vår der det er behov.
-
Hva er andre miljøfordeler med microtrenching?Microtrenching er en bedre løsning for lokalmiljøet da det blir mindre støy og svevestøv, og når sporet blir fuget kan man innimellom også fuge krakelerte områder, som igjen gjør at kvaliteten på asfalten bedres og forlenger levetiden.

Alt om Fuging
Vi leverer både fuging av saget spor og sprekker i asfalt.
Ved fuging så kan ulik masse benyttes til ulik grunn, vi har et høyt kompetent team som reiser rundt og har fuging som sin ekspertise. Vi kan fuge, spor og sprekker i asfalt og betong, overganger/skjøter på asfalt, trikke og togskinner. Fordelen ved å fuge sprukken grunn er at man forlenger levetiden og unngår frostsprengning, frostskader, lekkasjer og krakelering.



Sagingen
Det fleste plasser kan microtrenching benyttes, så lenge grunnen er fast.
Vi kan microtrenche i asfalt, betong, grusveier, tuneller etc. Og leverer både transportstrekker av stamutbygging og fullverdige prosjekter og kryssinger.
Fuging
Vi har i flere år arbeidet med fuging og vet viktigheten av å levere raskt og godt resultat. Vi har en egen fugehenger hvor vi smelter fugemassen, mest brukt bitumen før vi heller den i spor, sprekker eller skjøter. Fuging er med på å forlenge asfalt og betongens levetid.
Miljøet
Miljøgevinsten ved microtrenching er enorm og denne praksisen gir hele 90% lavere CO2-utslipp. Utslippene blir lave, massetransport blir redusert, fremføring av kabler/rør går raskere, behovet for å legge asfalt på nytt forsvinner grunnet minimal skade på vei.
Gjennomføring
Vi trencher et 30 cm dypt spor i asfalt Søketråd og antall rør blir lagt ned og sporet fylles opp med singel 2-4/4-6mm. Singelen blir deretter komprimert og vegen blir kostet og ryddet og vi legger ned bunnfuge i sporet av asfaltlim. Bunnfugen legges for å dekke singelen før vi vasker, ellers spyles den vekk.
Dokumentasjon blir enklere ved bruk av mikrotrenching. I bunn av grøften legges det ved søketråd slik at innmåling blir nøyaktig.

Plassering
Saging langs veg foregår minimum 0,5 – 1 meter fra asfaltkant -vegskulder. Dette for å sikre stabilitet i tillegg til liming av fuge.
Det er foretrukket å trenche langs hjulspor fordi det er der massene er best komprimert under asfalten.
Avstand til stabilisert kant – mur - kantstein
Her kan det trenches nærmere 0,3 – 0,5 meter langs veg da asfaltkanten er låst/stabil.

Vask og fuging
Vasking utføres med høytrykksspyler og vi spyler sporet godt og det er essensielt at man blir kvitt uønsket veistøv og asfaltrester på de loddrette sidene av asfalten i sporet før man fortsetter prosessen ved å tørke sporet. Dette utføres ved at det blir blåst tørt av en vifte der luften er oppvarmet av gass (jetblaster).
Vi bruker bitumenbasert fugemasse. Denne sikrer selv ved bevegelse i underlaget tett toppfuge.
Fugingen foregår ved at sporet i grøften blir fylt helt til massen er plant med asfalten. Den siste delen av fugen heter toppfuge, og når denne er helt plan med asfalten er arbeidet ferdig.
